Unit 1: Educational Studies
This unit provides a philosophical, sociological, and cultural foundation of education. It explores how Indian and Western schools of thought shape educational aims, methods, and values. The unit delves into the sociological approaches to education, functions of social institutions, and theories of social movements. It also highlights the contributions of eminent educational thinkers and national values as enshrined in the Indian Constitution—fostering an understanding of education as a powerful tool for individual and social transformation.
यह इकाई शिक्षा की दार्शनिक, समाजशास्त्रीय और सांस्कृतिक नींव प्रस्तुत करती है। इसमें भारतीय और पाश्चात्य दर्शन परंपराओं की शैक्षिक उद्देश्यों, विधियों और मूल्यों में भूमिका को समझाया गया है। यह शिक्षा के समाजशास्त्रीय दृष्टिकोणों, सामाजिक संस्थाओं की भूमिकाओं और सामाजिक आंदोलनों के सिद्धांतों का अध्ययन कराती है। साथ ही यह महान शिक्षाशास्त्रियों के योगदान और भारतीय संविधान में निहित राष्ट्रीय मूल्यों को उजागर करती है—ताकि शिक्षा को सामाजिक परिवर्तन का माध्यम समझा जा सके।
About This Unit
Unit 2: History, Politics and Economics of Education
This unit explores how educational thought and practice in India have been shaped by major historical commissions, educational policies, political ideologies, and economic principles. It connects teacher education reforms with national development and examines how educational policies are formulated, implemented, and evaluated. The unit also investigates the relationship between education and political processes, and how economic theories like Human Capital and Signaling Theory impact educational investment and budgeting.
यह इकाई इस बात की गहराई से पड़ताल करती है कि भारत में शैक्षिक चिंतन और व्यवहार को प्रमुख ऐतिहासिक आयोगों, नीतियों, राजनीतिक विचारधाराओं और आर्थिक सिद्धांतों ने कैसे प्रभावित किया है। इसमें शिक्षक शिक्षा में सुधार को राष्ट्रीय विकास से जोड़ा गया है, तथा शैक्षिक नीतियों के निर्माण, क्रियान्वयन और मूल्यांकन की प्रक्रिया को समझाया गया है। यह शिक्षा और राजनीति के बीच संबंधों की जांच करता है, और यह दर्शाता है कि मानव पूंजी सिद्धांत और सिग्नलिंग सिद्धांत जैसे आर्थिक दृष्टिकोण शिक्षा में निवेश और बजट को कैसे प्रभावित करते हैं।
About This Unit
Unit 3: Learner and Learning Process
This unit provides a deep understanding of the learner as a psychological and social being. It begins with the principles of human growth and development, cognitive stages, and personality theories by renowned psychologists. It then explores diverse intelligence models including emotional, social, and multiple intelligences, along with higher-order cognitive processes like problem-solving, critical thinking, and creativity. The unit covers foundational learning theories—behavioristic, cognitive, and social—and discusses how learning is influenced by social interactions and cultural goals. Lastly, it focuses on guidance and counselling approaches essential for learner well-being and success.
यह इकाई विद्यार्थी को एक मनोवैज्ञानिक और सामाजिक प्राणी के रूप में गहराई से समझने में सहायता करती है। इसमें मानवीय विकास के सिद्धांतों, संज्ञानात्मक विकास की अवस्थाओं तथा प्रमुख मनोवैज्ञानिकों के व्यक्तित्व सिद्धांतों को शामिल किया गया है। इसके बाद यह विभिन्न बुद्धिमत्ता अवधारणाओं—जैसे भावनात्मक, सामाजिक एवं बहुबुद्धिमत्ता—के साथ-साथ समस्या समाधान, आलोचनात्मक चिंतन और सृजनात्मकता जैसे उच्चतर संज्ञानात्मक प्रक्रियाओं पर केंद्रित है। इकाई में अधिगम के व्यवहारवादी, संज्ञानात्मक और सामाजिक सिद्धांतों को समझाया गया है और यह दर्शाया गया है कि सामाजिक संबंध और सांस्कृतिक लक्ष्य अधिगम को कैसे प्रभावित करते हैं। अंततः यह इकाई मार्गदर्शन और परामर्श के सिद्धांतों और विधियों पर केंद्रित है जो विद्यार्थी के समग्र विकास और कल्याण में सहायक हैं।
About This Unit
Unit 4: Teacher Education
This unit provides a comprehensive understanding of the concept, structure, and evolution of teacher education in India. It introduces the types of teacher education programs, the organization of curriculum across school levels, and innovative teaching approaches like collaborative and experiential learning. It delves into various models and knowledge bases of teacher education, focusing on reflective teaching and global theorists such as Schulman, Habermas, and others. The unit also explores the structure and significance of in-service education along with national institutions like NCERT, NCTE, and SCERT. Finally, it highlights teaching as a profession, emphasizing ethics, professionalism, ICT integration, and innovations to ensure quality teacher development.
यह इकाई भारत में शिक्षक शिक्षा की अवधारणा, संरचना और विकास को व्यापक रूप से समझने में सहायक है। इसमें शिक्षक शिक्षा कार्यक्रमों के प्रकार, विभिन्न स्तरों पर पाठ्यचर्या का संगठन, तथा सहयोगात्मक एवं अनुभवात्मक शिक्षण जैसी नवीन शिक्षण विधियों की चर्चा की गई है। यह इकाई शिक्षक शिक्षा के विभिन्न मॉडल्स और ज्ञान के स्रोतों को समझाती है, जिसमें परावर्ती शिक्षण (Reflective Teaching) और Schulman, Habermas जैसे वैश्विक विचारकों के दृष्टिकोणों को शामिल किया गया है। इसके अंतर्गत सेवा-पूर्व (Pre-service) एवं सेवा-कालीन (In-service) शिक्षक शिक्षा के संगठन, योजना और प्रमुख संस्थानों जैसे NCERT, NCTE, SCERT आदि की भूमिका पर भी प्रकाश डाला गया है। अंत में यह इकाई शिक्षण को एक व्यवसाय के रूप में प्रस्तुत करती है, जिसमें नैतिकता, व्यावसायिकता, ICT का एकीकरण और शिक्षक शिक्षा में नवाचारों की भूमिका पर बल दिया गया है।
About This Unit
Unit 5: Curriculum Studies
This unit offers in-depth insights into the fundamental concepts, principles, and stages of curriculum development. It explains how philosophical, sociological, and psychological foundations shape curriculum planning. Learners are introduced to traditional and modern curriculum design models such as the Competency-Based, Outcome-Based, and CIPP models. The unit emphasizes instructional techniques, media, and materials for effective curriculum transaction. It also explores various curriculum evaluation models like Tyler, Stakes, and Scriven. Finally, the unit discusses curriculum change—its types, factors, and stakeholders’ roles—and opens up the scope for research in curriculum studies.
यह इकाई पाठ्यचर्या विकास की मूलभूत अवधारणाओं, सिद्धांतों और प्रक्रियात्मक चरणों की गहन समझ प्रदान करती है। यह स्पष्ट करती है कि दार्शनिक, समाजशास्त्रीय और मनोवैज्ञानिक आधार पाठ्यचर्या योजना को कैसे आकार देते हैं। इस इकाई में परंपरागत एवं आधुनिक पाठ्यचर्या डिज़ाइन मॉडल्स जैसे कि योग्यता आधारित मॉडल, परिणाम आधारित मॉडल, और CIPP मॉडल (प्रसंग, निवेश, प्रक्रिया, उत्पाद) का अध्ययन कराया गया है। यह पाठ्यक्रम संप्रेषण को प्रभावी बनाने के लिए शिक्षण तकनीकों, माध्यमों और सामग्री की भूमिका को रेखांकित करता है। इकाई में टायलर, स्टेक्स और स्क्रिवन जैसे पाठ्यचर्या मूल्यांकन मॉडल्स की चर्चा की गई है। अंततः यह पाठ्यचर्या परिवर्तन की अवधारणा, इसके प्रकार, प्रभावकारी कारकों एवं छात्रों, शिक्षकों व प्रशासकों की भूमिका को समझाते हुए पाठ्यचर्या अनुसंधान की संभावनाओं को उजागर करती है।
About This Unit
Unit 6: Research in Education
This unit comprehensively explores the foundations, processes, and tools of educational research. It introduces the scientific method and its types—exploratory, explanatory, and descriptive—along with fundamental, applied, and action research. Learners will understand core concepts like variables, hypothesis formulation, sampling methods, and tool development. The unit equips students with knowledge of both quantitative and qualitative research designs, including grounded theory, narrative research, case study, ethnography, and mixed methods. Data analysis techniques—parametric and non-parametric—are explained in detail. This unit empowers future researchers with methodological rigor, analytical skills, and clarity on educational research ethics and practices.
यह इकाई शैक्षिक अनुसंधान की मूलभूत अवधारणाओं, प्रक्रियाओं और उपकरणों की विस्तृत समझ प्रदान करती है। इसमें वैज्ञानिक विधि और इसके प्रकार—अन्वेषणात्मक, व्याख्यात्मक और वर्णनात्मक—के साथ-साथ मौलिक, अनुप्रयुक्त और क्रियात्मक अनुसंधान का परिचय कराया गया है। शिक्षार्थी चर (Variables), परिकल्पना निर्माण, सैम्पलिंग विधियाँ और उपकरण विकास जैसे मूलभूत विचारों को समझेंगे। इकाई मात्रात्मक एवं गुणात्मक दोनों अनुसंधान डिज़ाइनों को स्पष्ट करती है, जैसे - ग्राउंडेड थ्योरी, नैरेटिव रिसर्च, केस स्टडी, एथ्नोग्राफी और मिक्स्ड मेथड डिज़ाइन्स। इसमें डाटा विश्लेषण की तकनीकों—पैरामीट्रिक और नॉन-पैरामीट्रिक—का भी विस्तार से वर्णन है। यह इकाई भावी शोधकर्ताओं को अनुसंधान पद्धति, विश्लेषणात्मक कौशल और अनुसंधान नैतिकता की गहरी समझ से सुसज्जित करती है।
About This Unit
Unit 7: Pedagogy, Andragogy and Assessment
This unit focuses on the theories and practices of teaching and learning across school and adult education contexts. It introduces Pedagogy and Andragogy—two foundational concepts—highlighting models like Herbartian, Morrison, and Bigge-Hunt. Critical pedagogy, learner autonomy, and self-directed learning are explored in depth. The unit also covers types of assessment (formative, summative, diagnostic), their alignment with learning domains (cognitive, affective, psychomotor), and evaluation tools like rubrics, portfolios, and reflective journals. It introduces systems of interaction analysis for classroom observation and provides criteria for self and peer evaluations. This unit builds a strong foundation for designing and evaluating effective teaching-learning processes.
यह इकाई स्कूल और वयस्क शिक्षा के संदर्भ में शिक्षण एवं अधिगम की सिद्धांतों और व्यवहारों पर केंद्रित है। इसमें पेडागॉजी और एंड्रागॉजी की मूल अवधारणाओं का परिचय दिया गया है, और हरबर्टियन, मॉरिसन, तथा बिग-हंट जैसे शिक्षण मॉडल को विस्तार से समझाया गया है। क्रिटिकल पेडागॉजी, शिक्षार्थी स्वायत्तता और स्वयं-निर्देशित अधिगम की अवधारणाओं पर विशेष बल दिया गया है। मूल्यांकन के प्रकार (प्रारूपिक, समापनात्मक, निदानात्मक) और अधिगम क्षेत्रों (संज्ञानात्मक, भावात्मक, मनो-प्रवृत्तिक) से उनके संबंध को भी स्पष्ट किया गया है। इकाई में पोर्टफोलियो, रिफ्लेक्टिव जर्नल, और फीडबैक आधारित मूल्यांकन विधियों के साथ कक्षा सहभागिता विश्लेषण और शिक्षक के आत्म-मूल्यांकन के मापदंड भी शामिल हैं। यह इकाई प्रभावी शिक्षण-अधिगम की योजना बनाने और मूल्यांकन करने हेतु आवश्यक आधार प्रदान करती है।
About This Unit
Unit 8: Technology in/ for Education
This unit explores the transformative role of technology in modern education. It begins with the conceptual foundation of Educational Technology (ET), ICT, and Instructional Technology, and their applications in diverse learning contexts—formal, non-formal, informal, and inclusive education. It examines instructional strategies based on learning theories (Skinner, Piaget, Bruner, Vygotsky) and instructional design models like ADDIE, ASSURE, and Gagné’s events. The unit introduces e-learning formats (synchronous, asynchronous, mobile), open education resources, assistive technologies, and ethical dimensions of digital learning. It also focuses on ICT integration in evaluation, administration, and research through tools like e-portfolios, test generators, and digital libraries. This unit equips learners with both theoretical insights and practical applications of educational technology.
यह इकाई आधुनिक शिक्षा में प्रौद्योगिकी की भूमिका को समझने और लागू करने पर केंद्रित है। इसमें शैक्षिक प्रौद्योगिकी (ET), सूचना और संचार प्रौद्योगिकी (ICT), तथा इंस्ट्रक्शनल टेक्नोलॉजी की अवधारणाओं को स्पष्ट किया गया है और इनकी औपचारिक, अनौपचारिक, समावेशी और दूरस्थ शिक्षा में उपयोगिता को समझाया गया है। इकाई में स्किनर, पियाजे, ब्रूनर और वायगोत्स्की जैसे अधिगम सिद्धांतों पर आधारित शिक्षण रणनीतियों और इंस्ट्रक्शनल डिजाइन मॉडल (ADDIE, ASSURE, Gagné) को समझाया गया है। इसके अतिरिक्त, ई-लर्निंग (ऑनलाइन, ऑफलाइन, मोबाइल), ओपन एजुकेशन रिसोर्सेज, सहायक प्रौद्योगिकी, और डिजिटल शिक्षण से जुड़े नैतिक मुद्दों की चर्चा की गई है। मूल्यांकन, प्रशासन और अनुसंधान में आईसीटी के उपयोग को भी शामिल किया गया है जैसे ई-पोर्टफोलियो, टेस्ट जनरेटर और ऑनलाइन पुस्तकालय। यह इकाई शिक्षार्थियों को शैक्षिक प्रौद्योगिकी की सैद्धांतिक और व्यवहारिक समझ प्रदान करती है।
About This Unit
Unit 9: Educational Management, Administration and Leadership
This unit introduces the fundamental concepts of Educational Management, Administration, and Leadership. It explores classical and modern management principles including POSDCORB, SWOT, CPM, PERT, Taylorism, and the Human Relations approach. Leadership theories and models like Blake & Mouton’s Grid, Fiedler’s Contingency Model, and Leader-Member Exchange Theory are thoroughly discussed. The unit also provides a comparative view of quality in education from Indian and global perspectives and discusses tools like TQM, Six Sigma, and the contributions of quality gurus. The final section emphasizes change management models, cost analysis, and the roles of national and international quality assurance agencies such as NAAC, QCI, and INQAAHE.
यह इकाई शैक्षिक प्रबंधन, प्रशासन और नेतृत्व की मूल अवधारणाओं का परिचय देती है। इसमें पारंपरिक और आधुनिक प्रबंधन सिद्धांतों जैसे POSDCORB, SWOT विश्लेषण, CPM, PERT, टेलरवाद और मानवीय संबंध दृष्टिकोण को शामिल किया गया है। नेतृत्व के सिद्धांतों और मॉडलों जैसे ब्लेक और मॉटन का प्रबंधकीय ग्रिड, फिडलर का आकस्मिक मॉडल, और नेता-सदस्य विनिमय सिद्धांत को विस्तार से समझाया गया है। यह इकाई भारतीय और अंतरराष्ट्रीय परिप्रेक्ष्य से शिक्षा में गुणवत्ता की अवधारणा, TQM, सिक्स सिग्मा और गुणवत्ता गुरुओं के योगदान को भी उजागर करती है। अंतिम खंड में परिवर्तन प्रबंधन मॉडल, लागत विश्लेषण और NAAC, QCI, INQAAHE जैसे गुणवत्ता आश्वासन संस्थानों की भूमिका और पहलों की चर्चा की गई है।
About This Unit
Unit 10: Inclusive Education
This unit offers a comprehensive understanding of Inclusive Education. It begins with the concept, principles, scope, and target groups such as marginalized learners and children with disabilities. It traces the evolution from special and integrated education to inclusive education, and examines significant legal provisions and policies including the NPE (1986), PoA (1992), RCI Act (1992), and UNCRPD. The second part explores the ICF model, types and characteristics of disabilities, school readiness, and educational evaluation for diverse learners. It also emphasizes planning and managing inclusive classrooms with appropriate infrastructure, curriculum adaptations, assistive technologies, and partnerships among stakeholders. Finally, the unit highlights barriers and facilitators of inclusion and discusses ethical concerns, current implementation status, and research trends in India.
यह इकाई समावेशी शिक्षा की व्यापक समझ प्रदान करती है। इसमें समावेशी शिक्षा की अवधारणा, सिद्धांत, दायरा और लक्षित समूहों (जैसे वंचित समूहों और दिव्यांग छात्रों) को शामिल किया गया है। यह विशेष, एकीकृत से लेकर समावेशी शिक्षा के विकास को प्रस्तुत करती है और NPE (1986), PoA (1992), RCI अधिनियम (1992), और UNCRPD जैसी नीतियों और अधिनियमों की विवेचना करती है। दूसरी अनुभाग में ICF मॉडल, दिव्यांगताओं के प्रकार, विशेषताओं, स्कूल की तत्परता और विविध शिक्षार्थियों के लिए मूल्यांकन विधियों पर चर्चा की गई है। इसमें समावेशी कक्षा की योजना और प्रबंधन, पाठ्यचर्या अनुकूलन, सहायक तकनीकों और माता-पिता-व्यवसायिक साझेदारी पर बल दिया गया है। अंततः यह इकाई समावेशन में बाधाएं और सहायक कारकों, नैतिक मुद्दों, भारत में वर्तमान स्थिति और शोध प्रवृत्तियों पर प्रकाश डालती है।
